· 

Hoe profileer je jezelf als expert in je brand fotoshoot?

Aan alle mijn zakelijke klanten stel ik steevast de vraag: hoe wil je gezien worden? 90% van de tijd bevat het antwoord het woord ‘expert’. Natuurlijk wil iedereen gezien worden als expert, als ondernemer stort je jezelf vol overgave op je vakgebied en werk je kneiter hard aan je bedrijf en vaardigheden. Maar hoe visualiseer je het aspect van ‘expert’ zijn

 

Illustreren

 

De gemakkelijkste methode om jezelf als expert te profileren is door jezelf te laten fotograferen terwijl je aan het werk bent. Zo illustreer je jouw kunnen en toon je jouw expertise aan de buitenwereld. Geef je bijvoorbeeld workshops of lezingen? Laat jezelf fotograferen terwijl je voor een groep staat. Dit zal automatisch vertrouwen wekken. Kuddegedrag is een krachtig wapen; als iemand jou het vertrouwen van een groep ziet krijgen dan neemt deze potentiële klant dat vertrouwen gemakkelijk over. 

 

Ook voor vakmensen geldt deze theorie. Ben je bijvoorbeeld timmerman, illustrator of goudsmid? Laat foto’s in je werkplaats maken terwijl je aan het werk bent. Een product handgemaakt zien worden verhoogd de waardering voor een product immens. Bovendien genieten mensen van creatie verhalen. Het is niet voor niets dat het programma ‘How it’s made’ zo populair is. Heb je een interessant en creatief maakproces, laat het zien! 

Styling: Go Scandinavisch

 

Een andere manier of vertrouwen te winnen en expertise te tonen is door middel van styling. Als maatschappij worden we al decennia lang beïnvloed door marketing en reclame campagnes. Hierdoor ontstaat er een visueel referentiekader wat maatschappij breed herkent wordt. Zo zijn er een aantal ‘standaarden’ ontstaan die gebruikt worden en symbool staan voor ‘luxe en betrouwbare’ merken. Door deze standaarden in te zetten voor je eigen marketing zullen je klanten dit onbewust herkennen als ‘luxe en betrouwbaar’ en daardoor als waardevol zien. 

 

De kernwoorden hiervoor zijn clean, minimalistisch en natuurlijk. Toon jezelf als het scandinavisch design van je vakgebied. Scandinavisch design kenmerkt zich door eenvoudige vormen, primaire en vooral lichte kleuren en natuurlijke materialen. Dit spreekt een groot deel van de consumenten aan omdat het overzichtelijk, herkenbaar en puur is. Het ideaal. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van een bekend koffie cupjes merk. 

 

Hoe vertaal je dit naar je styling? Laat de knäckebröd achterwege! Maar zorg ervoor dat je tijdens je brand fotoshoot een aantal minimalistische foto’s laat nemen. Draag bijvoorbeeld wit, dit staat voor puur, schoon en simpel. Bovendien hebben veel mensen een automatisch respect voor mensen die wit kunnen dragen en dit ook wit kunnen houden! Daarnaast zijn studiofoto's ideaal voor expertise shots. Het draait om jou alleen; En dat is genoeg, want jij bent de expert. 

 

De natuur inzetten is een andere goede tactiek. Kijk daarbij ook naar de symboliek van natuur elementen water wordt vaak als symbool gebruikt voor de geestelijke gemoedstoestand. Een zee kan ruw en stormachtig zijn maar een dag later weer rustig en kalm. Een coach of psycholoog voor een rustig meer of de zee fotograferen impliceert daardoor automatisch kalmte en rust, een mentale staat waar veel mensen naar verlangen.  

Zwart/Wit 

 

Daarnaast is er nog een andere visuele strategie die je kunt inzetten om expertise te tonen. Zwart/wit foto’s stralen automatisch senioriteit en daarmee expertise uit. Dit komt doordat zwart/wit beeld refereert aan vroeger en ouderdom. Als kind zijn de eerste experts die we hebben onze ouders. We kijken naar ze op en de eerste +/- tien jaar zijn ze onze grootste inspiratiebron en voorbeeld. “Oudere” personen genieten dus automatisch respect, hier is ook de beleefdheidsvorm in ons taalgebruik op gebaseerd. Door deze traditie te koppelen aan ons visueel referentiekader dat beeld in zwart/wit per definitie ‘oud’ is. Kun je door middel van zwart/wit foto’s meer respect afdwingen. 

Fabels

 

Tijdens mijn werk kom ik ook een aantal ‘fabels’ of achterhaalde ideeën tegen. De meest hardnekkige die ik, vooral bij mannen, tegenkom is het verlangen om vanonder te worden gefotografeerd. Dit wordt vaak gezien als een symbool van status en als middel tot vergroting van het ego met als doel het afdwingen van respect. Dit past alleen niet in de Nederlandse cultuur. In Nederland hebben we een vrij platte hiërarchische cultuur. Dit houdt in dat onze cultuur vooral is ingericht op samenwerking en empathy. Een goed voorbeeld hiervan is de koninklijke familie die tijdens koningsdag koek hapt, ze doen mee met het volk. De ‘doe maar normaal en je doet al gek genoeg’ cultuur is hier overheersend. Nederlands hebben respect voor mensen die ‘normaal doen’, met je neus in de wind op de foto gaan werkt daarom averechts (tenzij je een hond bent).

Write a comment

Comments: 0